En stålbåd kræver vedligehold.

Det vidste vi på forhånd og jeg må sige, at jeg ikke er blevet overrasket.


Man skal  være over hende hele tiden ellers bliver hun lidt ""rød". 

Det opdage vi især efter motorhavariet i 2017, hvor der gik et par år, hvor vi ikke rigtigt fik lavet rustarbejde.


Herunder vil du på et tidspunkt kunne læse lidt om, hvad min erfaring med en stålbåd har været og hvad jeg har oplevet og gjort.


Der vil løbende blive lagt billeder op på galleriet.

Beskrivelserne herunder er helt mine egne erfaringer og vurderinger og jeg tager intet ansvar for hvad andre må have oplevet og gjort i samme eller lignende situationer.


Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig


Malerbehandling

Da vi overtog båden fra den tidliger ejer, var der anvendt Sigma to-komponent maling til båden. Det er jeg fortsat med og jeg har kun været tilfreds med dette. Som primer anvender jeg SigmaPrimer 280 og som slutmaling anvender jeg SigmaDur 520 i RAL 9010.


Det skal dog nævnes, at anvendelsen af to-komponent maling kræver, at man tænker sig om. Ét er påføringsmetode, blandingsforhold, dugpunt m.v., noget andet er at forhold som vind, sol, temperatur er også ting, der påvirker malerarbejdet. Jeg synes jeg får det bedste resultat, når det ikke blæser, ikke er direkte sol, og når temperaturen ikke er for høj.

Jeg anvender typisken billig pensel samt en korthåret malerrulle. Denne rulle efterlader ikke overfladen super glat, men så vandsliber jeg efterfølgende. Det giver et for os tilfredsstillende resultat.


Forbehandlingen inden maling er allerførst at fjerne gammel maling og rust. Her anvender jeg nålehammer, stålbørster og groft sandpapir. Når jeg er tilfreds med dette, afsyrer jeg området. Dette har jeg god erfaring med forlænger levetiden på det udførte arbejde. Umiddelbart efter afsyringen bliver det malet med første lag primer. Jeg giver minimum 3 lag primer efterfulgt af 3 lag slutmaling. Her er det vigtigt at de intervaller der står i brugsanvisningerne overholdes.



Lak og olier

Jeg anvender Benarolie udvendig og International Satin Mat indvendig. Benarolien er ikke slidstærk, så den anvendes fx. ikke på trinflader. De får lidt Teaksealer en gang i mellem. Ellers står de rå. Det samme gælder platformen agter.


Benarolien er men at påføre og jeg sunes den står flot, når den tørrer op.

Jeg giver et par lag, hvor Benarolien er fortyndet med Mineralsk Terpentin, da. 25%. Derefter får den 3 lage ufortyndet Benar UVR.

Hvert eller hvert andet år får overfladerne med Benar, så lig en let slibning og så et lag ufortynder Benar Olie.


Satin lakken for 2 lag fortyndet med Fortynder no.1 - derefter 3 lag ufortyndet.

Satin lakken syner jeg også er nem at påføre og den står flot mat, når den tørrer op.




Vinduer

Vinduerne i en stålbåd er et kapitel for sig selv. 

Mine vinduer er med gummilister og med disse gummilister er det lidt nærmest et religionsspørgsmål om samlingen af listen skal vende op eller ned. Jeg monterer dem, så samlingen vender nedad og så låselistens samling vender opad.


Da jeg overtog båden så vinduerne pæne ud, men der gik ikke lang tid før rusten begyndte at slå igennem, så vi startede med en gennemgang af alle vinduerne og begyndte derefter en renovering af dem alle. (Vi er ikke færdige endnu)


Ved en del af vinduerne var stålet gennemtæret, så jeg har skåret ud og svejst nyt stål i. Derefter en fuld malerbehandling, inden vinduer blev monteret igen, nu med helt nye gummilister.


Teknik

Når man har en ældre båd, så løber man aldrig tør for projekter.

El-installationen:

Der kommer hurtigt nogle flere instrumenter til og så bliver man nødt til at gå el-installationen igennem for at sikre korrekte tykkelser på ledningerne. Det er et arbejde der hurtigt knopskyder, så nu er jeg ved at planlægge en helt ny opsætning af el-installationen. Jeg er startet ved batterierne og næste projekt er tavlen i kahytten.


Udstødning - lyddæmper:

I 2010 lå vi i Hasle på Bornholm og kunne pludselig konstatere, at der lå lidt vand i motorrummet og at det kom fra lyddæmperen. Jeg fik pillet den ud og kunne konstatere, at en del svejsninger var utætte. Der var heldigvis en reperatør igang på en anden båd og har tog lyddæmperen med til Rønne og fik svejst samlingerne op. Han afleverede den med en bemærkning om af den nok holdt til hjemturen, men at jeg burde få den skiftet. Om efteråret blen den skiftet til den type med gummibælg med RF ender.


Køler og udstødningsmanifold:




Motorhavari: Kan du læse om herunder.


Motorhavari

I 2017 gik ferieturen til Bornholm. Den kan du læse om under "Vores ture"

Det var på denne tur, på vejen hjem, at vi fik motorhavari nogle sømil syd-øst for Ystad.´og selv om jeg ikke er meget for at indrømme det, så var det en fejl "40", der var skyld i havariet.

Jeg havde nemlig flyttet oliefilteret med et "oilrelocation kit" og det var dette, der ikke var skruet godt nok på motoren. Det gik løs på hjemturen og så smed motoren den meste af olien og det kan den ikke lide.

Ydermere kunne vi ikke høre alarmen, da vi sad udenfor, og alarmen sad i kahyttet. Det er nu lavet om, så der også sidder en alarm udenfor.


Nå. Vi blev af det svenske SSRS trukket til Ystad. Og det var faktisk en oplevelse af nogle meget kompetente frivillige, der hele vejen igennem vidste, havd der skulle gøres og hele tiden havde fokus på hvorman vi havde det ombord.

Jeg har efterfølgende været medlem.


Min kone var mest optaget, hvordan vi kom hjem, og ville hurtigst muligt have bestilt en vognmand, men jeg ville lige undersøge tingene nærmere. Vi fik lukket utætheden og fik hældt ny motorolie på. Motoren kunne godt starte, men den lød ikke godt. En opringning til et par venner, pegede hurtigt på mindst en leje, der ikke havde det så godt.

Vi havde heldigvis et par år forinden købt en gummibåd med en 15 HK påhængsmotor og jeg havde lavet et beslag, så påhængsmotoren kunne sidde ned ved platformen agter.

Påhængsmotoren fik os så hjem med ca. 3,5 - 4 knob.


Vel hjemme igen (Vi blev modtaget af hjælpere på kaj og bro, der kunne hjælpe os med at lægge til, da manøvreevnen ikke var så god. Og de havde minsanten også lavet aftensmad til os) måtte vi tænke over om det var en helt ny motor der skulle til eller jeg skulle få den gamle lavet og renoveret. Min motormand overbeviste mig om, af min motor, ud over den nuværende skade, var en rigtig god motor og at den kunne have mange år i sig endnu. Så jeg gik igang med at planlægge renoveringen.