Det vidste vi på forhånd og jeg må sige, at jeg ikke er blevet overrasket.
Man skal være over hende hele tiden ellers bliver hun lidt ""rød". Det opdagede vi især efter motorhavariet i 2017, hvor der gik et par år, hvor vi ikke rigtigt fik lavet rustarbejde. Det råder vi så bod på nu, hvor vi begge har forladt arbejdsmarkedet.
Herunder vil du efterhånden kunne læse lidt om, hvad min erfaring med en stålbåd har været og hvad jeg har oplevet og gjort.
Der vil efterhånden blive lagt relevante billeder op på galleriet.
Beskrivelserne herunder er helt mine egne erfaringer og vurderinger og jeg tager intet ansvar for hvad andre må have oplevet eller gjort i samme eller lignende situationer.
Hvis du har spørgsmål, er du velkommen til at kontakte mig
Da vi overtog båden fra den tidliger ejer, var der anvendt Sigma to-komponent maling til båden. Det er jeg fortsat med og jeg har kun været tilfreds med dette. Som primer anvender jeg SigmaPrimer 280. Jeg bruger 2 farver, især på lidt større områder, så det er nemt at se, hvor langt man er kommet. Som slutmaling anvender jeg SigmaDur 520 i RAL 9010. Også her anvender jeg 2 farver på de lidt større områder.
Dækket afsluttes med International INTERDECK. Her er det vigtigt af SigmaDur er renset fuldstændig med en let slibning samt fortynder, da den énkomponente maling ellers har svært ved at hærde tilfredsstillende.
Det skal dog nævnes, at anvendelsen af to-komponent maling kræver, at man tænker sig om. Ét er påføringsmetode, blandingsforhold, dugpunkt m.v., noget andet er at forhold som vind, sol, temperatur også er ting, der påvirker malerarbejdet. Jeg synes jeg får det bedste resultat, når det ikke blæser, ikke er direkte sol, og når temperaturen ikke er for høj.
Jeg anvender typisk en forholdsvis billig pensel samt en korthåret malerrulle. Denne rulle efterlader ikke overfladen super glat, men så vandsliber jeg efterfølgende. Det giver et for os tilfredsstillende resultat.
Forbehandlingen inden maling går allerførst ud på at fjerne gammel maling og rust. Her anvender jeg nålehammer, stålbørster og groft sandpapir. Når jeg er tilfreds med dette, påfører jeg nogen gange Rusteater fra Biltema. Mest når det drejer sig om småpletter.
Inden der males med epoxyprimer fjernes alt støv og overfladen afrenses med fortynder. Umiddelbart derefter bliver der malet med første lag primer, lidt fortyndet med den rigtige fortynder, så malingen lettere trænger ind i evt. små ujævnheder. Jeg giver minimum 3 lag primer efterfulgt af 2-3 lag slutmaling. Jeg har en tykkelsesmåler, så malingslaget bliver minimum som foreskrevet. Det er det vigtigt at de intervaller der står i brugsanvisningerne overholdes.
Efterfølgende bliver der "plettet" - malet med slutmalingen en gang i mellem, så der langsom men sikkert bliver opbygget nogle flere lag.
Inden der males med bundmaling har jeg fået god erfaring med at mellemstryge med Sigma VIKOTE 18. Bundmalingen kan også males på den klæbrige epoxyprimer, men hvis primeren er hærdet op, så skal der en mellemstrygning til.
Jeg har prøvet lidt forskellige bundmalinger efterhånden, men Hempels forårstilbud på selvpolerende bundmaling er rigtig god til prisen. Især hvis der bliver sejlet i løbet af sæsonen.
Jeg anvender Benarolie udvendig og International Satin Mat indvendig. Benarolien er ikke slidstærk, så den anvendes fx. ikke på trinflader. De får lidt Teaksealer en gang i mellem. Ellers står de rå. Det samme gælder platformen agter.
Benarolien anvendes på masten og på skydedørerne udvendigt.
Benarolien er nem at påføre og jeg synes den står flot, når den tørrer op.
Jeg giver et par lag, hvor Benarolien er fortyndet med Mineralsk Terpentin, ca. 25%. Derefter får den mindst 3 lag ufortyndet Benar UVR.
Hvert eller hvert andet år får overfladerne med Benar, så lige en let slibning og så et lag eller to med ufortynder Benar UVR.
Råt træ indvendigt får 1 lag fortyndet med ca. 15% Fortynder no.1 - derefter mindst 3 lag ufortyndet.
Satin lakken syner jeg også er nem at påføre og den står flot mat, når den tørrer op.
De to rat mv. får TEAKSEALER en gang i mellem. Her er det vigtigt med tynde og ikke for mange lag.
Vinduerne i en stålbåd er et kapitel for sig selv.
Mine vinduer er med gummilister og med disse gummilister er det lidt nærmest et religionsspørgsmål om samlingen af listen skal vende op eller ned. Jeg monterer dem, så samlingen vender opad og så låselistens samling vender nedad.
Da jeg overtog båden så vinduerne pæne ud, men der gik ikke lang tid før rusten begyndte at slå igennem, så vi startede med en gennemgang af alle vinduerne og begyndte derefter en renovering af dem alle. (Vi er ikke færdige endnu)
Ved en del af vinduerne var stålet gennemtæret, så jeg har skåret ud og svejst nyt stål i. Derefter en fuld malerbehandling, inden vinduer blev monteret igen, nu med helt nye gummilister.
De første vinduer, der blev renoveret i 2007 ser stadig i 2021 super godt ud. Så det virker at gå helt i bund.
Nogle enkelte vinduer er udskiftet til oplukkelige alu-vinduer. Mest for at få noget mere ventilation om sommeren, hvor en stålbåd kan blive rigtig varm.
Der mangler stadig lidt vinduer, her da vi er gået ind i 2024. Dem skulle vi gerne få begyndt på i løbet af foråret.
Når man har en ældre båd, så løber man aldrig tør for projekter.
El-installationen:
Der kommer hurtigt nogle flere instrumenter til og så bliver man nødt til at gå el-installationen igennem for at sikre korrekte tykkelser på ledningerne. Det er et arbejde der hurtigt knopskyder, så nu er jeg ved at planlægge en helt ny opsætning af el-installationen. Jeg er startet ved batterierne og når det er færdig er næste projekt el-tavlen i kahytten.
Endvidere skal 230V installationen have en gennemgang samt lidt opdatering.
Udstødning - lyddæmper:
I 2010 lå vi i Hasle på Bornholm og kunne pludselig konstatere, at der lå lidt vand i motorrummet og at det kom fra lyddæmperen. Jeg fik pillet den ud og kunne konstatere, at en del svejsninger var utætte. Der var heldigvis en reperatør igang på en anden båd og har tog lyddæmperen med til Rønne og fik svejst samlingerne op. Han afleverede den med en bemærkning om af den nok holdt til hjemturen, men at jeg burde få den skiftet. Om efteråret blen den skiftet til den type med gummibælg med RF ender.
Turbo og udstødningsknæ:
I 2012 var vi på vej til Sydfyn, hvor jeg på vejen syntes der lugtede lidt af udstødningsos fra motorrummet, men jeg kunne ikke umiddelbart konstatere, hvor lugten kom fra.
Det fandt jeg ud af, da vi var på vej til Avernakø. Det var samlingen mellem turbo og udstødningsknæ, der var ved at give sig i svejsningen. Jeg sagde til Pia, at vi fortsatte til Faaborg, hvor jeg vidste at der burde være mulighed for reperation. Først fik jeg fat i en reperatør, men da han så at der var et rustfri udstødningsknæ, der var svejst på et stykke støbejern, sprang han fra, da han ikke mente det ville holde. Det var fint nok, at han sagde fra, men hvad skulle jeg så gøre. Han henviste mig så til en lille vikrsomhed der lå et par gader derfra. De lavede kun rustfra, så det kunne være en mulighed. Jeg gik derover og talte med dem. De ville godt gøre et forsøg, men lovede ikke noget. Deres svejser lavede en lille prøvesvejsning og det så rigtig fint ud, så jeg sagde til han, at han godt måtte gå i gang. Det er nu 10 år siden og det holder stadig. Flot arbejde.
Køler og udstødningsmanifold:
I 2015 sejlede vi til Slien. Undervejs konstaterede jeg at der løb lidt kølevand fra overløbet fra køleren. Hm, Hm, ....
Det viste sig at være et utæthed i selve varmeveksleren, så det var søvand, der løb over i ferskvandssystemet. Dette fordi der er større tryk på saltvandssiden end på ferskvandssiden og det er jo smart, for så køler motoren stadig. Jeg tog fat på min motormand som bad mig om det nøjagtige mål på kølerøret. Det var lettere sagt end gjort. Pia fik mig heldigvis stoppet inden jeg fik ødelagt alt for meget, for røret sat godt og grundigt fast. Vi fik nødrepereret, så vi kunne sejle hjem.
Vi besluttede os for en ny udstødningsmanifold/ køler fra Bowman, men det syatem vi havde kunne ikke støbes mere, da formen var kaput. Så vi måtte have en to-delt version, hvor manifolden sad på motoren og køleren sad ved siden af.
Dette blev monteret næste forår og har virket upåklageligt siden.
Som bonus fik vi nu en super køling. Før kunne temperaturen godt snige sig lidt opad, når vi skulle overhale andre og gav den 2000 omdr. Nu sker det intet. Det var en god investering.
Motorhavari: Kan du læse om herunder i næste sektion.
Rorbrønd: er utæt. NU TÆT.
Der er kommet lidt vand ind de sidste år, men på sommerturen i 2022 skal der trykkes fedt ind nærmest hele tiden, for at der ikke kom vand ind.
Så i vineren 2022-23 ville jeg så forsøge at se hvad jeg kunne gøre ved dette. Jeg regnede ikke med at det ville være et større arbejde, men det blev det. Hver gang jeg kom et lidt videre, så var der noget nyt, der drillede.
Jeg troede, at der under rorarmen var enten en simmering eller noget fedtsnor, der tætnede, men der sad er bøsning af hård nylon eller noget lignende.
Allerførst skulle jeg have banket en rørsplit ud, men der sad ikke bare én, men to rørsplitter, den ene banket ind i den anden, så de var umulige at slå ud. Alt blev prøvet. Opvarmning, uddriver og nogle hjemmelavede ting. Intet af det virkede. Så jeg endt med at skære rorarnen i stykker, så jeg kunne demontere den. Og så blev der bestilt en ny fra Vetus.
Det lykkedes mig at få nylonbøsningen op. Den er ca. 60 mm. høj. Der er ingen tætning af denne, ud over det fedt der pumpes ind i en nippel, der sidder midt på rorbrønden. Nu har vi fjernet alt det gamle fedt, så nu prøver vi at samle det hele igen, men nyt fedt og så håber vi på at det er blevet mere tæt. Vi gør meget ud af, at få pumpet hele rørbrønden fuld at fedt, inden rorarmen monteres. Den nye rorarm er 40 mm og den eksdisterende rorstamme er 35 mm. Til at starte med fylder jeg mellemrummet ud med noget rustfri stålplade. Så må jeg efterfølgende lave det bedre.
EFter vi kom i vandet kunne jeg konstatere at ind til videre er rorbrønden helt tæt. Jeg holder den løbende under opsyn. Så må vi se om det ændre sig. I hvert fald vil rorarmen være meget nemmere at få af, så jeg vil forholdsvis nemt kunne komme til at få nylonbøsningen op og inspicere fedtet i rorbrønden.
Agterplatform:
Den er stort set tæret igennem nogle steder, så den blev svejst på på ny i foråret 2023. Se mere her.
Andre ting. Af andre lidt større arbejder, der er udført kan nævnes:
Det næste bliver at få mulighed for at lukke agterdækket af med en bimini samt et cockpittelt, så vi kan udnytte sæsonen bedre.
Endvidere trænger hynderne til at blive skiftet.
2017 gik ferieturen til Bornholm. Den kan du læse om under "Vores ture"
Det var på denne tur, på vejen hjem, at vi fik motorhavari nogle sømil sydøst for Ystad og selv om jeg ikke er meget for at indrømme det, så var det en fejl "40", der var skyld i havariet.
Jeg havde nemlig flyttet oliefilteret med et "oil-relocation kit" og det var dette, der ikke var skruet godt nok på motoren. Det gik løs på hjemturen og så smed motoren den meste af olien og det kan den ikke lide.
Ydermere kunne vi ikke høre alarmen, da vi sad udenfor, og alarmen sad i kahytten. Det er nu lavet om, så der også sidder en alarm udenfor.
Nå. Vi blev af det svenske SSRS trukket til Ystad. Og det var faktisk en oplevelse med nogle meget kompetente frivillige, der hele vejen igennem vidste, hvad der skulle gøres og hele tiden havde fokus på hvordan vi havde det ombord.
Jeg har siden været medlem af DSRS og jeg vil opfordre andre til det samme.
Min kone var mest optaget af, hvordan vi kom hjem og ville hurtigst muligt have bestilt en vognmand, men jeg ville lige undersøge tingene nærmere. Vi fik lukket utætheden og fik hældt ny motorolie på. Motoren kunne godt starte, men den lød ikke godt. En opringning til et par venner, pegede hurtigt på mindst ét leje, der ikke havde det så godt.
Vi havde heldigvis et par år forinden købt en gummibåd med en 15 HK påhængsmotor og jeg havde tidligere lavet et beslag, så påhængsmotoren kunne sidde nede på platformen agter.
Påhængsmotoren fik os så hjem fra Ystad med ca. 3,5 - 4 knob.
Vel hjemme igen. Vi blev modtaget af hjælpere på kaj og bro, der kunne hjælpe os med at lægge til, da manøvreevnen ikke var så god. Og de havde sørme også lavet aftensmad til os.
Jeg måtte vi tænke over om det var en helt ny motor der skulle til eller jeg skulle få den gamle lavet og renoveret. Min motormand overbeviste mig om, af min motor, ud over den nuværende skade, var en rigtig god motor og at den kunne have mange år i sig endnu. Så jeg gik igang med at planlægge renoveringen.
Jeg købte et motorstativ i Biltema som jeg løftede motoren op i ved hjælp at nogle træstøtter og en talje. Stativet kunne dreje motoren så jeg kunne starte demonteringen med bundkaret.
Jeg havde fundet en sprængskitse på nettet og alle dele blev efterhånden som de blev demonteret, mærket i hht. sprængskitsen og lagt i hhv. bokse, kasser og lignende. Endvidere lavede jeg en liste med den rækkefølge jeg demonterede stumperne i.
Da jeg kom ind til krumtapakslen, var det forreste leje brændt. Det passede fint med at det er det højeste af lejerne og derfor var det første der ikke blev smurt, da olien løb fra. Krumtapakslen blev renoveret hos Slagelse Cylinder Service. Alle lejer blev slebet og det forreste stempel og plejlstang blev også skiftet. Super service og meget flot arbejde af Slagelse Cylinder Service som også leverede nye stempelringe, nye lejer samt pakningssæt.
Da motoren var skilt ad, tjekkede jeg samtidig både starter og generator samt sleb ventiler.
Efterhånden kunne jeg begynde at samle motoren igen. Liste fra demonteringen blev vendt om og så var det bare at gå i gang.
Hele motorrenoveringen varede til efteråret 2019, hvor jeg endelig kunne sætte nøglen i og starte motoren. Mange erfaringer rigere.
Skal du i gang med en lignende omgang, er du velkommen til at kontakte mig, da læringskurven var meget stejl.
Efter renoveringen spinder motoren som en mis og jeg må sige, at jeg nu kender min motor ud og ind.
Vi har i nogle år vidst, at agterplatformen havde kendt bedre dage. Noget af stålet var gennemtæret og ventede blot på at det en dag ville gå helt i stykker.
Vi havde båden på land hen over vinteren 2022-23 og havde besluttet at der skulle gøres noget ved agterplatformen.
Grundet vintervejret kom vi først rigtig igang efter påsken, men så gik det også stærkt.
Allerede inden påske var stålet indkøbt. Jeg lavde en inddækning, så gnisterne fra afskæringen af det gamle stål, ikke ville genere omgivelserne, og så kunne jeg også stå nogenlunde i læ, under svejse- og malearbejdet.
Det gik nogenlunde med tilpasningen af det nye stål, og svejsningerne var jeg også tilfreds med. Se galleriet.
Det nye stål og agterspejlet, hvor der havde siddet en gammel stålkant, blev malet med 5 gange primer og 2 gange finish.
Dette nåede vi lige inden vi skulle i vandet. Vi nåede dog ikke at få monteret badeplatformen, så vi måtte lige på beddingsvognen i nogle dage efterfølgende, for at få dette lavet.
Alt i alt er jeg rigtig godt tilfreds med resultatet.
I forbindelse med at dækket har fået en ordentlig omgang med afskrabning og slibning helt i bund samt komplet malerbehandling, så opdagede vi at låget til gasbrønden var meget tæret.
Nu har jeg skåret jernet til og jeg går snart igang med at svejse det op.
Låget er nu færdigt, og når jeg selv skal sige det, så ser det rigtig godt ud. Se galleri.
Efter det sidste motorhavari besluttede vi at der skulle en ny motor til. Nu er der bestilt en Sole SM-103.
Den nye motor er nu monteret i båden. Der er ved at blive lavet til tilpasningsstykke mellem propelaksel og gearet.
Da jeg har dobbeltstyring skal dette lige tilpasses til den nye motor. Desuden skulle der for at give gas på den gamle motor, "skubbes" hvor der på den nye skal "trækkes" - så det skal også lige ændres.
Jeg venter spændt på at vi kan starte den nye motor op, få sejlet nogle småture så motoren bliver tilkørt.
Motormonteringen tog noget længere tid end jeg havde forventet. Til allersidst skulle der også en ny udstødning til. Den gamle 60 mm skulle opgraderes til 76 mm.
Men nu er motoren startet op og skal lige kører i tomgang nogle timer inden vi tager på en prøvetur for at afprøve maks. omdrejninger mv.
Motoren står så stille at man kan stille en fyldt kaffekop på den, uden af kaffen skvulper over.
Jeg glæder mig til at komme ud at sejle med den.
Se en lille film med motoren i gang.
Nu er der sejlet en testsejlads med motormanden. Han var tilfreds med alt. Vi går ca. 7 kn. med 1800 omdrejninger. Det bliver spændende at kende det nøjagtige brændstofforbrug.
Copyright © Allan Nielsen - Alle rettigheder forbeholdes